bagrund

Sidevisninger i alt

mandag den 15. december 2014

Endelig jul igen.........

Julen er hjerternes fest og for mange en skøn tid.

Desværre er det også for rigtig mange, det stik modsatte og en højtid hvor de rigtig rammes af ensomheden.

Mine barndomsminder fra jul er gode. Selvom vi bestemt ikke havde mange penge, så manglede der ikke noget i julen og hver søndag lå der også godter i vores sok. Min mor elskede at bage og lave mad og her kunne hun rigtig folde sig ud. Husker f.eks julemandens knapper, vanilje kranse, jødekager osv. Konfekt lavede vi ikke rigtigt, det var for dyrt. Men flæskesteg juleaften og endda nogen gange and, det fik vi, i alle de jule jeg kan huske.

Da min mormor og morfar levede, holdt vi ofte jul hos dem, eller hos min moster og hendes mand. Men lige så ofte var vi også bare hjemme, da vi jo var 4 børn, som det var lidt besværligt at slæbe rundt. Selve dagen var fyldt med hygge og der var sjældent konflikter eller ballade. Det var meget af det jeg også i dag prøver at give videre til mine børn, hyggen og nærværet. Et nærvær jeg bestemt ikke følte resten af året, men julen gjorde noget positivt ved de voksne og det kom os børn til gode.

 


Min far var en enspænder og holdt som regel altid juleaften alene for sig selv, hvis ikke han lige havde en kæreste på det tidspunkt. Det havde han ofte, men sjældent den samme, ret lang tid af gangen. Jeg ved han ofte blev inviteret ud, til bl.a sin bror juleaften, men han takkede oftest nej. Han ville bare gerne sidde hjemme med sine øller og cigaretter.

Det var en helt fast aftale at vi børn var hos ham lille juleaften, altså pånær min lillebror, det var jo ikke hans far. Men os andre 3, min storebror, storesøster og mig. Så lavede min far julemad og vi fik gaver. Det var også super hyggeligt og en dag, jeg i hvert fald så frem til. Jeg kan huske at jeg havde det skidt med at han sad alene juleaften og synes det var synd for ham. Men i dag ved jeg, at han simpelthen ikke magtede andet og det trods alt var utroligt at han holdt lille juleaften for os. Der var absolut ingen mulighed for ham at have os selve juleaften, det stod slet ikke til diskussion. Men det var vel ret almindeligt den gang.



Når jeg tænker tilbage så var december en skøn tid som barn, et helle fra alt det onde og triste. Selvom pengene var små og gaverne dermed også ret små, så elskede jeg julen, præcis som jeg gør i dag. Og jo, jeg drømte da nogen gang om de fede ting de andre børn fik, men mit liv var hverken blevet lettere eller nemmere, hvis jeg havde fået dyre gaver, der skulle meget mere til.

Men for mange, der i blandt min far, så er julen bare noget der skal overståes og det kan der være mange forskellige grunde til. Nogle er selvvalgt og andre af nød.

Herhjemme har vi heldigvis aftalt, at vi ikke gider at økonomien skal styre julen og dermed også ødelægge den, fordi man skal spare op et år i forvejen for at få råd til gaver. Vores budget hedder 200-250 kr. pr. gave og kun til børnene. Den eneste det er lidt svært at finde noget til, er min søn, men ellers er det ret nemt og ungerne er ligeglade med prisen, de vil bare gerne have hyggen og nærværet og det kan ikke købes for penge.




Med ønsket om en glædelig jul til jer alle og at i må få præcis den jul i drømmer om.

Bettina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar