bagrund

Sidevisninger i alt

tirsdag den 8. maj 2012

Undskyldninger igen igen og igen.....


Hvor der er vilje, er der en vej....

jeg er overvægtig, i dårlig form, har fuldtids job, enlig mor og intet overskud, hvordan pokker kommer jeg i gang??”

For det første, så drop undskyldningerne og prioriter!

Du kan ikke både have et støvfrit skindende ”bo bedre” hjem og bruge tid på træning. Du bliver nødt til at lære at slække lidt på dine ambitioner, hvad angår f.eks dit hjem. Når man er alene med børn, er der rigtig mange ting man har ansvar for og som skal nås og man må bare se i øjnene at det ikke er realistisk at nå ALT!

Selvfølgelig skal du have tid til dine børn, altid. Men de dør ikke, fordi du ikke sidder og stirrer på dem 24/7 ;)......desuden er der masser af muligheder for at motionere med sine børn, enten hjemme eller ude i guds frie gratis friske natur. Jeg har f.eks fået min søn hooked på at cykle MTB, så vi cykler da en del sammen og når jeg ikke gider, plager han mig om det og så kommer vi af sted alligevel. Man kan have nogle rigtige fede oplevelser med sine børn hvad angår motion og så er samvittigheden også klaret, med hensyn til at være sammen.

Helt små børn kan måske hverken cykle eller gå, men så op i klapvognen og ud og gå en rask tur, hvor man får sved på panden. Vis mig et barn der ikke kan det?? Det er måske mere moren der ikke magter det og bruger barnet som undskyldning. I mange motions centre kan man også sagtens have sit lille barn med, ingen problemer.

Min søn har GUA (gennemgribende udviklingsforstyrrelse), så det er ikke alt vi bare lige kan, men det vi kan, det gør vi og resten gør jeg så bare alene. Desuden er det min fornemmeste opgave og ansvar at holde ham i form, så ikke han ender som et overvægtigt barn, hvilket jeg efterhånden ser en del af. Det er udelukkende mit ansvar og min kamp, at få ham til at forstå vigtigheden i sundhed og motion, uden at det bliver fanatisk. Overvægtige børn, er i mine øjne direkte omsorgssvigt, medmindre der ligger en sygdom til grund, hvilket der sjældent gør. Alt for mange forældre, gerne selv overvægtige, gør deres børn en kæmpe bjørnetjeneste på den konto. De magter ikke at sige NEJ, men hvordan skulle de også kunne det, når de ikke engang kan sige NEJ til dem selv.

Nå, men alfa og omega er, at de der undskyldninger skal stoppe, der er jo fandme en undskyldning for alt!! Kig indad, tag ansvar for dit eget liv og vælg så det der er godt for dig!! Ingen andre kan gøre det for dig og det er heller ikke deres ansvar.

Motion er yderst vigtig for hele dit velvære og der er ingen der siger man skal løbe en maraton, gennemføre en ironman eller hvad ved jeg. Det handler bare om at få bevæget kadaveret, få pulsen op og sved på panden, det kan en god gåtur sagtens gøre.

Jeg har facetsyndrom i min ryg, slidgigt i de 2 nederste rygskiver, en hofteskade, mén efter min brækkede fod, 10% mén i min ryg efter en ulykke og et knæ der er slidt og lige haft en meniskskade. Alle de ting brugte jeg i mange år, for ikke at motionere, for det gjorde jo ondt og kunne umuligt være sundt, når man nu nærmest var handicappet.
Men det er løgn og bare endnu en dødssyg undskyldning. Det er klart at man ikke skal smadre sin krop, man skal lytte til den og træne derefter. Jeg styrketræner 3 – 4 gange pr. uge og jeg mærker efterhånden meget lidt til mine skader. Ikke fordi de er gået væk, men fordi jeg har fået muskler der stabiliser og holder blodomløbet i gang. Det betyder så også, at min krop har fået overskud til andre ting, som jeg så har valgt at bruge på cykling og løb, for det er det jeg kan lide. Men jeg er heller ikke så træt mere og har meget mere energi, fordi jeg ikke skal bruge det hele på at holde smerterne ud.
Mange siger til mig: jeg kan ikke træne for jeg har gigt, piskesmæld, dårlig ryg o.s.v og det gør SÅ ondt når jeg træner, så det kan ikke være sundt!

Og hvad sker der for mange når man har skader og ondt af sig selv?
Man sætter sig hen i et hjørne, trøstespiser, belaster den skadede krop yderligere, får mere ondt og ryger længere og længere ned, bliver federe og federe! Og ja, så kan det hele jo også bare være ligemeget!

INGEN skal bilde mig ind, at motion ikke er gavnligt! Selvfølgelig tilrettelagt, så det passer med de skavanker man har. På div. sider for div. kroniske lidelser vil du altid se, at motion er anbefalet. Om du så er så handicappet at du kun kan bruge din tunge, så bliver det anbefalet at bruge den!
Kan du kun bruge din ene arm, jamen så er det den du træner. Ingen undskyldninger!

Min motivation var, at der var så mange ting jeg gerne ville, men som krævede en vis fysisk, at jeg i stedet for bare at sige: ”nå, men så kan jeg ikke det” kæmpede jeg mig i form, til de ting jeg vil!

Jeg kommer ind i mellem til skade og bliver udstyret med fine blå mærker, så håner mange mig og siger: hvad sagde jeg, motion er ikke sundt!!

Eller også bliver jeg hånet for at være en motionsidiot der ikke kan andet, eller ikke lever livet!!

Men hvad er at leve livet?? At ligge på sin sofa og køre mad ind. Blive så inaktiv at hver en lille bevægelse gør ondt??................de glemmer bare, at der har jeg været og hvis det er at leve livet, så siger jeg nej tak! Og jeg ved også, at når de siger sådan til mig, så er det deres egen samvittighed de prøver at skubbe væk.

Hvad sker der i øvrigt for mænd der hele tiden fortæller mig: husk nu, mænd kan godt lide kvinder med former???

Say what?? Hvor det rager mig hvad mænd kan lide eller ikke lide, det her er for mig og ikke nogen anden! Desuden er der skam masser af mænd til mig, også selvom jeg er slank, det mærkes da;))
Man skal da have den krop som man har det godt med, hviler i og føler sig godt tilpas i, om den så er med eller uden former, er sådan set ligegyldigt.

Drop ordet ”kan ikke”, det er simpelthen så drænede og selvopfyldende profeti, at det er helt uhyggeligt! Hvis det er de svar du giver, til livets hårde og svære udfordringer ”kan ikke”, ja så kan du sgu ikke og så bliver livet da først svært! Man kan lige hvad man vil, noget kræver bare mere kamp end andet, men du er selv din største forhindring!

Tænk positivt, slip din indre fighter fri, skid på hvad andre tænker og få det liv DU drømmer om, lige nu og her!!

 Se denne meget rørende film om en mand, der ikke gav op!!
http://www.youtube.com/watch?v=qX9FSZJu448





Ingen kommentarer:

Send en kommentar