bagrund

Sidevisninger i alt

tirsdag den 24. april 2012

Er du bikiniklar;))


Selvom det bestemt ikke føles sådan, så er der ingen vej udenom, sommeren er på vej:)

Mange overvægtiges hade årstid, da det jo betyder mindre tøj og dermed mere fokus på alle dellerne.

Men jeg skal da så også lige love for at der er masser af hjælp at hente........eller noget;)

Der reklameres helt vildt med slankeprodukter, som skal føre til den lækre bikinikrop, vi alle drømmer om. Og jo, en pulverkur på f.eks nupo, skal såmænd nok få en til at smide en masse kilo i en fart og det er jo også ganske sundt påstår de, for det indeholder jo alt det kroppen har brug for!!!

Min påstand er, at ja, skal du tabe 5 kg til dit bryllup, så kan nupo da være ganske fint. Eller måske som kickstart til en længerevarende diæt, i forbindelse med svær overvægt. Men sundt det er det fandme ikke! Kroppen skal have MAD, rigtig mad og ikke pulver rørt op i vand!

En nupo diæt giver 1500 kcal pr. dag. Er du klar over, hvor meget god ernæringsrigtigt mad, du kan få for de kalorier??

Rettelse: har lige erfaret at en nupo kur fandme kun indeholder 500 kcal. pr dag!!!!! Det er jo sindssygt og slet ikke sundt for kroppen, burde da forbydes!!! En voksen mands basale energibehov, for bare at vedligeholde  sin krop er ca. 2000 kcal. som min. pr. dag!!

Jeg vil prøve at vise en madplan jeg har lavet til en af mine venner, som skal tabe sig og bevare sin muskelmasse:

Fødevare
Mængde
Protein
kulhydrat
fedt
kalorier
Morgen:
Æg
Skinkestrimler
spinat
banan

2 stk.
50 gram
50 gram
1 stk.


13,2
8,5
1,3
1,2


1,2
1,25
1,7
22


12,4
3,5
0,3
0,3


169,2
70,5
14,7
90
Ialt

24,2 26,5 16,5 344,4
Formiddag:
Agurk
hytteost
rød peber


150 gram
100 gram
100 gram


1,05
11
1,3


3,15
2,5
6,2


0,15
1,15
0,4


18,15
67,5
30
Ialt

13,35 11,85 1,7 115,65
Frokost:
Kylling
broccoli
Brune ris
banan


150 gram
200 gram
50 gram
1 stk.


34,5
6
4,5
1,2



5
35
22


4,5


1,5
0,3


178,5
44
184
90
Ialt

46,2 62 6,3 496,5
Eftermiddag:
Protein pulver
mandler
æble


1 scoop
15 stk
1 stk.


24
4,2
0,3


2
5,8
0,3


1,5
8
0,3


114
106
57,5
Ialt

28,5 8,1 9,8 277,5
Aften:
Valgfrit kød
Grønt




150 gram
250 gram


35
8



45


5




180
60
alt

43 45 5 240

Samlet hele dagen






155,25


153,45


39,3


1474,05
kan ikke få den til at vise skemaet helt korrekt, tallene skal rykkes et hak op, så de står ud for fødevaren.

Som i kan se, er der også "råd" til lidt ekstra og desuden har han en ugentlig ÆDEdag, hvor han må spise lige det han har lyst til. I starten gik han helt amok, men nu har det efterhånden reguleret sig, således at han faktisk kun spiser en smule ekstra. Han har p.t tabt 13 kg og still going. Skemaet er vejledende og kan selvfølgelig ændres efter smag og behov.

Men hvorfor så pine sig selv, med alverdens kure, når man stort set kan spise næsten hvad man plejer og godt kan lide, selvfølgelig med omtanke? 

Ja, det jo ikke fordi jeg ikke selv har prøvet alverdens kure og nogen med godt resultat og andre med mindre godt. Jeg har pint og plaget min krop i håb om at tabe mig. Pulverkure virker, så længe du æder det. Men hvem gider at leve på pulver resten af sit liv og hvor er livskvaliteten?? Desuden sænker man fuldstændig sin forbrænding ved at udsulte kroppen. Det vil sige, at kroppen holder på fedtet i stedet for at smide det, da kroppen tror den er i krise og forsøger at overleve. Så når du så begynder at spise normalt igen og det kommer du til, så tager du det hele på igen og oftest også lige nogle kilo mere, fordi din forbrænding er lig nul.

At leve sundt skal ikke være en kamp, eller en pine og en plage. Det skulle jo gerne opleves som dejligt, naturligt og godt for dig. Der er jo ingen straf i, ikke at måtte fylde sig med junk hver dag, tværtimod. At give det bedste til sig selv i alt, også i kosten, er den bedste gave, du kan give din krop og dig selv.
Jeg har tydeligt mærket forskellen, at gå fra at spise hamrende usundt og overspise, til at leve normalt sundt, det har virkelig gjort meget godt for mig, at jeg aldrig kommer til at gå tilbage igen. Jeg har meget mere energi og overskud og det er så skønt, at mærke min krops forbedringer, både på grund af kosten, men selvfølgelig også på grund af den motion jeg dyrker.

Men som hele denne blog også handler om, så ligger der jo mere bag, end bare lige at ændre kosten ved svær overvægt. Og det er man nødt til at få styr på først! Det glemmer rigtig mange af "de kloge hoveder" der tilbyder kostplaner, motion os.v., de mener oftest at man BARE skal lette røven, tage sig sammen og komme af sted. De glemmer at mange har en psykisk årsag til deres overvægt og at den skal under kontrol først, så kommer vægttabet næsten af sig selv.

Men derfor er det også vigtigt, at når man nu har fået styr på det psykiske, at man vælger en livsstil, som harmonerer med den person man er og det man vil opnå med det hele. Livskvaliteten er meget vigtig!
Og livskvalitet er ikke at æde til man næsten kaster op, spise dårlige fødevarer der sejler i fedt, eller at være så tyk, at det er svært at bevæge sig uden man får åndenød........i følge mig;)

Livskvalitet for mig, er at føle glæde ved alt hvad jeg laver, også maden. Og jo nogen gange er det lysten til en stor klam pizza fra grillen og så køber jeg den. Selvom jeg bliver skide skuffet hver gang og syg i maven:/
Men at spise mad, der gør mig godt. Ikke den falske nydelse når man har ædt 3 king size mars barer, men den nydelse når man kan mærke at det gør ens krop virkelig godt. At man er glad, mæt og tilfreds bagefter og ikke sidder med den sorteste samvittighed og en kæmpe opsvulmet mave. 
Mange forveksler sund mad med kedeligt, afpillet og trist. Det må være dem, der tror man kun skal æde salat og drikke vand. Men sund mad er så vidt og bredt, der er masser af muligheder for at spise super lækkert og føle glæden og ikke en straf. Nettet bugner af lækre opskrifter, plus at du nemt kan gøre dine egne yndlingsretter til sundere alternativer. Så det er endnu en dårlig undskyldning, for ikke at tage vare på sig selv: sund mad er kedeligt og en straf! Jeg skal satme leve livet og ingen skal bestemme hvad jeg propper i munden!

Nope det er ganske rigtigt, spis som du vil, lev som du vil, men lad være med at pive når du får diabetes 2, en blodprop eller ikke helt føler den glæde du havde håbet på, trods overvægt;).........valget er dit og kun dit:)






Kedeligt???? Nej vel:))


Ingen kommentarer:

Send en kommentar