bagrund

Sidevisninger i alt

onsdag den 18. april 2012

Seksuelt misbrug...


Hvor mange bliver egentlig udsat for incest/seksuelt misbrug??

Jeg faldt over dette på www.studieportalen.dk

Det er man meget uenige om, da der altid er nogle børn som fortier det. Men en undersøgelse i 2000, viser at 8.1% piger er ude for det og 1.6% drenge undr 18år er udsat for uønsket eller tvunget seksualitet. Men man siger også at alle børn er der over 30 %, det er fordi der er mange som fortier og det kalder man: de tavse ofre. Men det vil sige med andre ord at det er 7-8 elever i en gennemsnitlig skoleklasse bliver ofre for seksuelle overgreb, i store og mindre grad. Undersøgelser viser at drenge mellem 7-10års alderen er mest udsat, hvor piger er mest udsat i 11-12års alderen. Men det sker også helt under 6års alderen men det er to ud af 3 tilfælde er incestofferet en pige. 70 % af alle incest tilfælde sker mellem far/stedfar, hvor resten af de 30 % enten er nogle personer som er tætte på barnet ellers er det moren, som foretager overgrebene.”

Det er en ældre undersøgelse, men jeg kan ikke forestille mig at tallet er blevet mindre. Så ud fra det, er der altså 7 -8 elever i HVER klasse, der har været, eller er udsat for seksuel misbrug!! Det er satme mange! Alt alt for mange! Og mange af disse børn siger ikke noget til nogen, de går stille med det inde i dem selv, præcis som jeg selv gjorde. ”Man stoler ikke på de voksne og hvem skulle dog også tro på mig”

Hvordan ”finder” vi de her børn og hjælper dem??

Ved at bryde tabuet! Ved at snakke åbent om det! Det piner mig at vide, at så mange børn render rundt og lider og har et svært voksenliv i sigte. Det ikke i orden, de har allerede lidt nok!

Hvis du som pædagog eller lærer sidder og læser med her, så sidder du nu med en viden om, at der højst sandsynligvis er elever i din klasse der har det elendigt og er udsat for seksueltmisbrug. Du kan som regel ikke se det på barnet, vi er nemlig gode til at skjule det, tage maske på og lade som om alting er godt.
Så hvordan spotter du et barn der er udsat for seksuelt misbrug??

Enten er barnet ekstrem stille, indadvendt, passer sig selv, har styr på sit skolearbejde, ikke særlig social, har sjældent venner med hjem og virker umiddelbart sød og rar.
Eller også er barnet stik modsat, voldelig, provokerende, har ikke styr på noget som helst, meget grænseoverskridende, mobber ondskabsfuldt, få venner.

Men det kan også være en blanding af det hele. Barnet kan også være usoigneret, ligeglad med sig selv, have nemt til tårer og igen, så er der også mange andre signaler og ovenstående kan også passe på børn, der måske har ADHD, andre diagnoser, eller som mistrives på andre måder.

Det er utrolig svært at spotte og i dag, hvor der er flere og flere børn i klasserne og mindre og mindre voksne, er det bestemt ikke nemt. Men umiddelbart vil jeg mene, at man godt kan spotte hvis et barn mistrives, ændrer karakter, eller på anden måde virker iøjnefaldende. Men husk, det behøver ikke at være på grund af incest, men børn har krav på at voksne ser og hører dem, samt hjælper dem hvis de har det skidt.

Jeg tilbyder gerne at komme på jeres skole og fortælle min historie, for dermed at åbne op for tabuet. Vise at det er okay, at sige det og der er hjælp at hente.
Dog skal børnene have en vis alder, da jeg taler lige ud af posen:)

Jeg kan kontaktes på email: betti_1969@yahoo.dk

Lad os få brudt det tabu og hjælpe de børn der er udsat for seksuelt misbrug til et bedre liv.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar