bagrund

Sidevisninger i alt

mandag den 12. marts 2012

Hvordan..



Der er rigtig mange der kommer til mig og spørger: Hvad har du gjort, giv mig dine opskrifter og alle dine fif.

Og jo, jeg kunne sagtens dele ud af MIN viden og bare give alt mit videre, men det er bare slet ikke sikkert, at det passer præcis til dig!

Det er nemlig sådan, at der desværre ikke findes en præcis facitliste, til at få et sundt liv. Det er meget individuelt og man kan ikke bare kopier andre.

For det første, hvad er sundhed og hvad er det for dig?

Det nytter jo ikke noget man følger en bestemt kost eller træningsplan, hvis det ikke gør en glad, eller man mistrives eller lider under det.

For mig er det super vigtigt, at det føles som en glæde, at det føles berigende og at det giver mig lyst til at fortsætte, det er nemlig også en del, af det at være sund.

Samtidig er det, som jeg har nævnt i min indledning, super vigtigt at få styr på det psykiske aspekt. Jeg snakker ikke om, dem der lige skal tabe 5 – 10 kg, men dem der er nået derud, hvor det hele føles håbløst og vægten bare stiger og stiger. Der vil der altid ligge en psykisk årsag bag og det kan være alt muligt, fra mobning, dårlig opvækst, stress, sorg osv. der har fået dig til at vælge mad som omsorg og trøst.

Du vil sagtens kunne finde en kur, følge den og tabe dig. Men du vil næsten altid ryge tilbage og du vil aldrig blive helt glad og tilfreds. Selve det med at tabe sig, er jo bestemt ikke raket videnskab, spis mindre end du forbrænder og du vil tabe dig. Simpelt og nemt? Ja, men alligevel ikke.

For mig handler sundhed om det hele menneske, en helhed mellem det psykiske og fysiske. Hvad hjælper det at tabe sig, blive slank og stadig hade sit eget spejlbillede. Mange tror, at hvis bare jeg taber mig, så bliver alt godt og jeg får et godt liv. Men selve vægttabet handler jo kun om det ydre, ikke om det, der sker inden i dig og det kan et vægttab ikke ændre på.
Men det kan selvfølgelig være med til, at give selvtillid og et skud i den rigtige retning.

Men hvis vi bare skal holde os til selve kosten og motionen, så find ud af hvad du kan lide og så ret det til, så det passer til dig. Der er udstukket nogle retningslinier fra de kloge, som anbefaler: 10 – 15% protein, 55 - 60 % kulhydrat og 30 % fedt. Det kan være en fin rettesnor, til at starte på. Du kan f.eks benytte www.madital.dk som er en gratis madlog, hvor du kan indtaste det du spiser og dermed få et nemt overblik over din kost.
Man bliver nemt chokeret, især dem der altid siger: Jamen jeg spiser jo ingenting;)

Jeg træner en del og derfor har min krop brug for mere protein, da jeg gerne vil opbygge muskler efter mit vægttab. Så jeg spiser ca. 1,5 – 2 gr. Protein pr. kg. Kropsvægt. Jeg kan tydeligt mærke en forskel, efter jeg har justeret mit protein indtag opad. Er begyndt at få muskler og mindre slap hud, som jo desværre følger med et stort vægttab. Men igen, hvad vil DU opnå med det hele, du kan ikke bare kopiere. Men lad dig inspirere og tag det du kan bruge, det er bla. Målet med min blog.

Motion behøver ikke at være 2 timer i et dødsygt motions center, hvis det er det du hader allermest. Motion kan også være en rask gåtur, eller nogen af de rigtige gode motions programmer til din wii, her tænker jeg ikke på bordtennis og bowling;)) Det handler om, hvad du synes er sjovt, eller som kan berige dit liv. Der findes motionsformer der er mer effektive end andre, alt efter hvad dit mål er, men helt at undvære en form for bevægelse, duer bare ikke!!!

Mit mål er nu, at bevise, at man sagtens, uanset alder, kan få en flot, fast og trænet krop. Det er mit mål og mit valg, det behøver ikke at være dit, eller det der gør dig glad og sund.

Det er så banalt, men man er sgu sin egen lykkes smed og du vælger helt selv hvordan dit liv skal være. Men du får intet forærende, det kræver en masse blod, sved og tårer.......men jeg lover, at det er det hele værd :)











Ingen kommentarer:

Send en kommentar