bagrund

Sidevisninger i alt

torsdag den 29. marts 2012

Bare vær dig selv...


Du skal ikke tro du er noget” ”du er så opmærksomheds krævende” ”du tror du er så god”

Hvor har jeg bare hørt de sætninger en million gange! En overgang troede jeg på det. Nej, jeg var nok ikke god nok og nej, jeg blev nok aldrig til noget. Så jeg indrettede mig og lod mig nøjes.

Startede en uddannelse på lavt niveau, for jeg blev alligevel aldrig til sygeplejerske eller andet jeg drømte om. Kærestede med mænd, jeg reelt ikke elskede, men jeg fandt nok ikke bedre. Lod mig nøjes med rigtige mange ting og øv, hvor er det bare irriterende. Det er spild af godt liv at lade sig nøjes, fordi der er så mange uskrevne regler, bokse, kasser man skal passe ind i, fordi andre synes det.

Janteloven er et meget godt eksempel på, hvordan man kan holde et menneske nede: ”Du skal ikke tro du er noget”. En uskreven lov, men som har eksisteret i manges hoveder i mange år.
Så vidt jeg ved, følger denne lov ikke straffeloven, så der er ingen fare ved at bryde den;)
Det er faktisk slet ikke ulovligt at tro man er en hel masse, så tro for fanden da!



Da jeg startede på pædagoguddannelsen i 98, var der absolut ingen opbakning nogen steder fra og ingen troede på at jeg nogensinde ville gennemføre. Men jeg tog sgu røven på dem, altså min familie;) Hvis jeg skal være helt ærlig, så aner min mor nok ikke hvad jeg er uddannet eller hvordan det overhovedet gik dengang. Jeg klarede de 3½ år, endda som enlig mor til min datter og jeg sluttede med et rigtigt fint gennemsnit. Jeg var pisse stædig og trodsede alle odds, for gu kunne jeg!

Når man aldrig har fået opbakning eller støtte med hjemmefra, er det rigtigt svært at tro på sig selv. Tro på man kan lykkes og at man faktisk har uanede muligheder at vælge imellem. Man skal være sin egen nærmeste støtte, sin egen rygklapper og den eneste der bliver stolt når man har gennemført det. Det kan være enormt ensomt og gøre det endnu sværere at gennemføre noget.

At tro på sig selv, vide at man sgu er god nok, at man kan hvad man vil, uanset hvad, er ikke bare ligetil når man har omsorgssvigt med i bagagen. Derfor ender mange også i lavstatus job, har lave ambitioner og tager ukritisk hvad de nu kan få af jobs, uddannelse osv.

Jeg drømte meget om alt det jeg gerne ville som ung, havde store planer, tanker og kæmpe armbevægelser om min fremtid. Men en ting er drømme, en anden ting er virkelighed. Jeg havde ikke nok selvværd, stolede og troede ikke nok på mig selv, turde ikke gå imod strømmen. Ville bare passe ind, for jeg skulle jo ikke tro jeg var noget;)

Det er heldigvis fortid:)

Der vil altid være mennesker der har ondt i deres bag, over den du er, eller det du gør. Der vil altid være steder og personer, hvor du bare ikke passer ind, uanset hvad du gør. Folk der aldrig bliver tilfredse eller bare accepterer dig som den du er, med alle dine fejl, mangler og drømme.
Hvad vil du med de mennesker i dit liv, familie eller ej?? Hvem er det, der i sidste ende skal være i dine sko, resten af livet? Hvem bliver lykkelig af, at du ikke er lykkelig?

Jeg fik en mail, vedr. min blog, hvad det nu skulle gøre godt for?? Om jeg absolut hele tiden skulle gøre opmærksom på mig selv og bla bla bla.

Ja, jeg skal gøre opmærksom på mig selv, gu skal jeg det! Mit mål er at hjælpe andre i min situation og det opnår man sgu ikke ved at være anonym, eller at holde mund! Så jo mere opmærksomhed min blog får, jo mere opmærksomhed får incest og de følgevirkningerne der følger med. Kan jeg få bare én til at vågne op og se livets muligheder, trods en barsk barndom, så er det det hele værd.
Hvis nogen har ondt i røven over denne blog, siger det vist mere om dem, end det gør om mig! Jeg tør stå ved mig selv og den jeg er, uanset konsekvenserne, for jeg ved godt at det koster klaps at stikke næsen frem....."man skal jo ikke tro man er noget;)"

Alle behøver ikke at elske mig, eller synes jeg er dejlig, jeg kan godt leve med at nogen synes det stik modsatte. Det er en del af livet og det at være menneske. Man hverken kan eller skal tilfredsstille alle.

Jeg ved i dag hvad jeg er værd og jeg ved hvad jeg kan. Jeg har drømme og mål, som jeg slet ikke er i tvivl om jeg nok skal opnå. Jeg er værd at elske præcis for den jeg er, jeg behøver ikke at nøjes med noget som helst. Der er kun en ting der betyder noget og det er, at jeg har et dejligt og lykkeligt liv, i kraft af mig selv, ikke i kraft af alle andre. ”Man er sin egen lykkes smed”, skide banalt, men så sandt!

Hvis man hele sit liv gør sig afhængig af hvad andre mener, forsøger at behage alle og opnå anerkendelse hos alle, ja, så har man et uopnåeligt mål i sigte! Det vil betyde at man render rundt og er bundulykkelig og ikke kan finde ro i sit liv.

Giv for pokker slip, klip navlesnoren, vær herre over dit eget liv og vær din egen lykkes smed!

Hvis du gerne vil opnå respekt og anerkendelse, så start med at stå ved den du er og det du vil, uanset hvad andre måtte mene. Alting starter med dig selv. Hvis du vil se en ændring i dit liv, så start med dig selv. At dine forældre var nogen idioter, er ikke ens betydende med at du behøver at være det, du har et valg!



 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar