bagrund

Sidevisninger i alt

lørdag den 24. marts 2012

Stop det nu........


Jeg duer ikke til klynkeri, jeg får myrekryb og bliver hamrende irriteret!

Med klynkeri mener jeg, dem der piver KONSTANT over deres liv og situation. Jeg er ikke nogen hård harpe, jeg kan også være ked og klynke, det er skam helt tilladt. Men den der type, der holder sig selv fast i en dårlig livssituation ved at blive ved med at klynke.

Det er igen det der med ”ordets magt”, det bliver sgu præcis sådan som du siger! ”jeg er så ensom, ingen forstår mig” ”jeg kommer aldrig ud af min depression” ”min ryg er dårlig og bliver aldrig god” ”jeg har altid hovedpine, uanset hvad”.......oftest bliver disse udtalelser udpenslet og råbt ud på facebook, så alle kan klynke med ;)

Ved godt jeg er hård og tarvelig nu, men vil så gerne have folk til at forstå, at man forværrer sin situation ved at blive ved med at fokusere på det negative. Jeg skrev også engang deprimerende status opdateringer, når livet var svært. Så fik man en masse skulderklap og trøst, det var jo skønt. Men omvendt, så hang man jo også fast, i alt det triste og depressive.

I dag, har jeg en aftale med mig selv om, at jeg aldrig skriver negativt om min situation, uden at det er efterfulgt af et positivt statement. Og helst slet ikke skrive negativt, men i stedet råbe det positive ud, også selvom det er noget så banalt, som at solen skinner :)

Kan sgu godt være en livsbetingelser er svære, det ved jeg alt om. Men de bliver bestemt ikke nemmere, hvis man bliver ved med at kun fokusere på det negative. Uanset hvad, vil der altid være positivt at hive frem, om så det bare er en god film man har set, eller fordi man har været så skide heldigt at få mad;)

Hvis jeg skulle blive ved med at kigge tilbage, på alt det lort jeg har gået og nogen gange går igennem, så ville jeg være dybt depressiv nu og det vil jeg simpelthen ikke være!! Jeg har været der og det var ikke rart, det var ikke noget liv at leve, det handlede kun om overlevelse.

En god måde at fokusere på det positive, kan være at skrive min. 3 ting ned om dagen. Hvad som helst, bare det er positivt. Jeg har en lille notesbog liggende ved min seng, den skriver jeg nogen gange i, når jeg kan mærke det negative begynder at trække og fylde for meget. Og ellers prøver jeg at skrive. Skrive ned hvordan jeg har det, delagtige gøre andre i det, være åben og ærlig. Få det ud, så ikke det sidder og bider indeni og bider sig fast.

Men stop klynkeriet, det gavner slet ikke dig selv og lad for gud skyld være med konstant at skrive eller sige det. Så råb i stedet noget positivt ud, selvom det virker håbløst: ”Solen skinner, fedt!”, ”Min søn sagde det sjoveste til mig i dag”, ”min lasagne blev helt perfekt” ”wee, min yndlingsfilm, kommer i aften på tv2”.......der er masser af positivt! Du skal bare ændre dit fokus, væk fra alt det negative, som fylder så uendeligt meget mere!

Ingen har fortalt os at livet skulle være nemt, hver dag kan være en kamp for overlevelse og alt kan føles håbløst og sort. Men tør vi vende det negative ryggen, give slip på vores håbløse barndom, tro på at alt godt kommer til os, så kan livet være skønt og det hele værd:)

Jeg skal bare kigge på mine børn og børnebørn, så er jeg slet ikke i tvivl om, at det er det hele værd. De skal ikke have en trist depressiv mor/mormor, det er trods alt ikke deres skyld, at mit liv var som det var :)






2 kommentarer:

  1. Kære Bettina
    Det er så sandt. Jeg ved det - jeg har været der.. jeg har haft ondt af mig selv. Jeg så ikke alt det gode for alt det dårlige.

    Jeg valgte at se alle minusserne og ikke alle plusserne.

    Valgte ser ud til at være et stort ord, men sådan er det.

    Jeg lærte at jeg havde et valg og det var noget der tog tid at lære... men jeg er så glad hver dag for at jeg har lært det♥

    Jeg ved idag at jeg bliver det humør jeg sender ud.

    Jeg arbjder stadigt på det.
    Men idag ved jeg at jeg kan ændre det...

    MIG og kun mig...

    Uanset hvor stor modgang jeg møder er det kun mig der kan ændre synet derpå - Mig der kan ændre fokus

    og ser jeg muligheder
    ser jeg det gode

    så tænker jeg godt...

    Tak for at bruge en blog på at dele.. for der er mange der skal lære det og som ikke ved det

    som ser det som de mangler og tænker på det

    knus Helena

    SvarSlet
  2. Selv tak, vil gøre alt for at hjælpe andre. Ingen skal gå og have det så skidt med sig selv alene:)

    SvarSlet